RETOUR RUMOUR

Wanneer je een aankoop met volle aandacht doet zal de kans op een miskoop en dus retour heel klein zijn. Tips om je aankoop zo bewust mogelijk te doen schreef ik hier.

Dit keer wil ik meer inzicht geven in de impact hiervan. Waarom ik het zo belangrijk vind om retouren te beperken:

Wanneer je als (kleine) ondernemer een bestelling binnen krijgt is dit fijn: je product wordt gewaardeerd en je salaris komt binnen. Wanneer er een retour gemeld wordt ervaar je het tegenovergestelde: je levert een stukje van je verdiende geld in en je wordt een tikkeltje onzeker over het product wat je verkoopt (en mogelijk hebt gemaakt). Nu kan je zeggen: ‘risico van het vak’, waar zeker een kern van waarheid in zit maar het niet minder vervelend maakt.

Dit persoonlijke aspect is maar een klein onderdeel van de impact. Een retour kost een ondernemer namelijk tijd en geld. Het pakketje was immers al ingepakt en verzonden. Het verpakkingsmateriaal is onnodig verspild en het pakketje is tweemaal verzonden wat onnodig verbruik van vervoer betekent. Vervolgens is een winkelier per wet verplicht om de verzendkosten op zich te nemen en het aankoopbedrag terug te geven aan de klant. Je kan je voorstellen dat wanneer er veel retouren zijn dit veel geld kost en het erg lastig is om geld te verdienen en dus bestaansrecht te behouden.

Zoals ik eerder al schreef begrijp ik dat retouren horen bij het hebben van een online winkel. Als het goed is probeert de winkel zijn aanbod zo uitgebreid en realistisch mogelijk te presenteren en omschrijven. Toch kan een item onverhoopt tegenvallen, in dat geval is een retour onvermijdelijk.

We zijn als consument zijnde enorm verwend de afgelopen jaren. Het is redelijk normaal koopgedrag geworden om meerdere kleuren en maten online te bestellen en vervolgens de helft terug te sturen. Grote ketens bieden dit dan ook op een presenteerblaadje aan door gratis retourstickers bij de zending te leveren. Echter heeft dit dezelfde impact als bij kleine ondernemers: verspilling van geld en tijd en vervuiling van het milieu.

Ik denk dat retouren met gemak beperkt kunnen worden door ons koopgedrag aan te passen maar ook door wetgeving aan te passen. Stel dat webshops verplicht zijn om te voldoen aan een aantal criteria, zoals het vermelden van productomschrijving en oorsprong van het product. En dat de verzendkosten bij een retour voor de klant zijn. In dat geval heeft het de klant bij een retour verzendkosten gekost wat een kleine drempel oplevert en dus bewustzijn creëert. Je wordt gestimuleerd om je te verdiepen in je aankoop en zal minder snel een miskoop of impulsaankoop doen. Wat mij betreft zou het ook een keuze moeten zijn voor een ondernemer om alleen tegoedbonnen aan te bieden bij een retourartikel. Zo krijgen consumenten meer verantwoordelijkheid voor de keuzes die ze maken.