BEWUST CONSUMEREN

Vaak genoeg plaats ik berichten op Instagram over ‘bewust consumeren’, maar wat is dit eigenlijk? vroeg ik mezelf af. Wat vind ík bewust consumeren?

Iets bewust doen is niets meer of minder dan met je volle aandacht iets doen. Eerst nadenken en dan pas handelen. Dus als je op het punt staat om iets te kopen, niet klakkeloos op een paar knopjes te drukken. Want zo gemakkelijk is het ons gemaakt, languit op de bank bestel je zo via je telefoon een nieuwe trui. Of juist even snel tussen alle bedrijven door, hoppa een paar tientjes uitgegeven aan een nieuw kledingstuk. En wanneer je het item eenmaal in huis hebt blijkt het toch niet helemaal naar wens te zijn en stuur je het terug.

Maar wat als je hier even echt voor gaat zitten en je het volgende afvraagt:

  • Waarom koop ik dit?
  • Heb ik dit item écht nodig?
  • Hoe duur is het item en kan ik mij dit nu permitteren?
  • Hoe en wanneer ga ik dit item dragen (visualiseer)?

Als je nu hebt besloten dat dit item een goede aanwinst zal zijn is het tijd om te bekijken of het item ook echt geschikt voor jou is. Check de productomschrijving op de website:

  • Welke kleur is geschikt voor jou?
  • Welke maat is geschikt voor jou?
  • Wat is de stofsamenstelling?

 Om vervolgens nog aandacht te besteden aan een stukje impact:

  • Waar is het item gemaakt?
  • Is het item eerlijk tot stand gekomen?
  • Is er aandacht voor duurzaamheid?

Voor het gemak ben ik uitgegaan van een mode item die je online koopt maar met wat aanpassingen in de vraagstelling kun je deze stappen toepassen op alle aankopen die je doet.

Door met je volledige aandacht een aankoop te doen maakt het de aankoopervaring een stuk leuker. Waarschijnlijk zul je je meer verheugen op je pakketje en extra blij zijn met het item. Ook heb je de kans op een miskoop (en dus retourzending) beperkt. Wat fijn is voor jou (een pakketje retour sturen kost tijd), voor de winkelier (een retour kost tijd en geld) en voor het milieu (geen onnodig verpakkingsmateriaal en verzending verspild).